Младиот кедар е веќе цврст во ’рбетот, со раст на момче запрено на ледина, на дождот, под зелена сакма преку рамо. Младиот кедар е како младо ѕвере веќе што се оптега исправено по дрво или по стена да остри нокти и да ја јави игривоста на своите мускули, обѕирајќи се самоуверено, зашто верува во животот и насладата. На многу ветришта веќе младиот кедар ја изложил својата снага што никогаш не се сломила а се издигала нагоре како сврдел спрема високоно небо. Младиот кедар е свесен за себеси по сила и личотија. Сè што можат да му сторат се претвора во чудесна мартирија. Дури и да го пресечат со секира, тој ќе знае како да се наклони величествено спрема земјата што го хранела; дури и да го запалат, тој ќе знае да гори како факел спроти небото што го поело. Младиот кедар чувствува дека најважното и најсудбоносното во животот е да никнеш.
| | веќе видена

Историјата на модерно Скопје е неодделива од историјата на ГТЦ. Со зачувувањето на неговата автентичност, се чува и автентичноста на личните приказни на граѓаните. Се чува во живот срцето кое го создава уникатниот скопски ритам. Излегувањето на референдум за ГТЦ значи давање глас за културна вредност, глас за архитектонски уникат, глас за самото лице на Скопје. Воедно, со излегувањето на овој прв локален референдум во нашата држава, граѓаните ќе имаат шанса самите да ја донесат конечната одлука, да ја вратат довербата во институциите и да ја подигнат граѓанската свесност. Искористи ја историската можност директно да придонесеш за твојот град и демократијата во Република Македонија! Важни информации за референдумот: На 26 Април може да гласате на вашето избирачко место и процедурата е иста како на избори. Гласаат само граѓаните на Општина Центар. Потребен ви е документ за лична идентификација (валиден пасош или лична карта) а кутиите се отворени од 07:00 до 19:00 часот . Доколку досега не сте гласале на ...
сите 61 | | | веќе видена

Направив прошетка низ Скопје за да ги видам најновите споменици и згради што не сум ги видел. На прошетка низ центарот на градот, ме симнаа на главната пешачка зона до старата железничка станица, од каде што ја почнав потрагата по новата зграда на седиштето на владејачката партија. Одејќи кон неа, бев обземен од големите столбови на зградата на Министерството за финансии. Се приближив до зградата, отидов до столбовите за да ги допрам бидејќи ми изгледаа премасивни за да бидат вистинити. И видов дека не се. Чукнав на нив, тие беа празни, изработени од гипс. И тогаш ми стана јасно. Она што го гледав во текот на годините при моите посети на Скопје не е мега-процес на реконструкција на градот кој го менува неговиот пејзаж, туку процес во кој Владата гради театарска сцена. Како и во театарската претстава, овие нови згради се нова архитектура, која треба да личи на старата, што потсетува на сценографија на трагична драма. Каде и да погледнете, зградите се тенки и тие ги прикриваат постарите, повеќето од нив се ...
| | веќе видена

ДЕНОТ НА МРТВИТЕ Влеговме кроце ко гости што зазор грло им суши. Небаре редно е, потем, почна подземна врева утешно да нè страши: во сокта на таа трева ќе ни се сретнат вторно нашите сакани души. Надвива плач на жена надгробна плоча што гуши: о каква љубов во жалта — мртвиот чиниш се крева; за сите блиски и дални наплив в очи ни влева, тоа што од нас ги дели во нас кревко се руши. Бел ден е на сите мртви. За сè што по нив следи сега им се кажува гласно. Сакаме тој долг да вреди кога местава нивни ќе бидат и места наши. Задуша: пијачка, јасје. Се честат мртвите сласно. Исплакани и сити нè влече животот страсно: Тоа е ден кога смртта најмалку нас нè плаши. Речник кроце - полека, бавно, внимателно надвива - победи, совлада, надвладее јасје - јадење ИДЕЊЕТО НА МРТВИТЕ Претешко си му на оној сениште на кој му свраќа, ни молитва му помага ниту темјанот што кади. Во крвта своја се вари. И некој душа му вади: наоѓа кому сè должел, не знае кому му плаќа. Има и такви што назад сал добра мисла ги враќа. ...
сите 2 | | | веќе видена

Метју Кокс е уметник од Филаделфија, кој користи вариетет од медиуми за да продуцира тематски серии на дела кои доловуваат мрачно-комични импресии од состојбата на човекот во 21 век. Серијата извезени рендген снимки ја создал мотивиран од редефинирањето како концепт и судирот на два контрастни материјали - конец и пластика. Конецот е нешто што опипливо, го симболизира трудот, а пластиката е чисто технички продукт. Историскиот контекст исто така создава дискрепанца помеѓу двата материјали. Конецот е древен, декоративен и занаетчиски, а рендген снимките се современи и лишени од стремеж кон естетика. Преку поставувањето на овие материјали еден врз друг, нивната примарна цел е редефинирана. За Метју Кокс, шиењето има димензија на грижливост и лекување на повреди, акција која е општествено категоризирана како претежно женска. Рендген снимките, пак, можат да се сметаат за машки и неемотивни. Конечно, неговата концепција за убавото наоѓа нешто вредно и во двата материјали поодделно. Како уметник кој најчесто ...
| | веќе видена

На денешниот протест пред МРТВ, актерките Ирена Ристиќ и Ана Костовска имаа извонреден настап како дел од новоформираниот „Белизе бенд“. Овој пат, криминалното и нецивилизирано однесување на режимот беше разобличено преку преработка на две народни песни. Една мисла имаме, како да покрадеме, само вие имајте, ние ќе си земаме Еден буџет имаме, пет мандати тераме, за буџетот да си е, мирно ќе се спие Еден буџет имаме, во Белизе го криеме, а тебе ми те крадеме, о Македонијо! Еден буџет имаме, во Белизе го криеме, а тебе ми те крадеме, о Македонијо!
сите 2 | | | веќе видена

Разговор помеѓу Зоран Ставрески и Гордана Јанкулоска ЗС: Претходно го рибав, ја оплеска работата со инспекциите, и место сега да се извади на тоа, се правдаше, извини , сто пати извини, не знам што... ГЈ: Да, па нели ми кажуваше... ЗС: Сега уште како лефтер, онака, таков е целиот као...и он и Владо се исти типови, ко...лефтерни, така...на заебанција се им оди... ГЈ: Ама не може така на заебанции, знаеш...Сега бар, ај јас не толку, ама ти колку имаш направено за него, па и ја бе. Пиво фестот, ја да не сум...порано луѓе убиваа на Пиво фест. ЗС: Да бе да. ГЈ: Сега нема сообраќаен прекршок на толку алхокол испиен. Знаеш тоа кој ангажман е на... ЗС: А бе ај, ја тоа сакам да му го затворам, ќе го затворам тој Пиво фест. ГЈ: Така? ЗС: Не може да си игра играчки он со мене. Минатата година кога отиде Горан на контроли, 100 телефони најде да ме...да му помагам. ГЈ: Мислам неубаво изгледа и ради другите луѓе што беа, сеа сметката, ова-она. Не, неубаво мислам. Ај... ЗС: А бе должен е таму да седи. Што прави ...
сите 85 | | | веќе видена

Иде време кога дрвото му се одмаздува на човека за сите засеци, за сите убоди, за сите навреди, за сите кастрења, за секој непромислен збор, за отсуство на благодарност спрема сенката и плодот. Тоа не може да те начека, тоа не може да ти се испречи на патот како насилник, - тоа со своите вечерни сенки само може да влезе во твојот сон, и така влегува во сонот – како распнат човек, и со студенило пушта тоа корење во твоите жили, и страшна е во сонот играта на тие сенки, во крвта таа студ. Тоа урочува, тоа фрла клетва – чувај се, насилниче, од силата на врзан човек!
| | веќе видена

Славој Жижек не сака да го нарекуваат „професор“. Се шегува дека кога луѓето го нарекуваат со таа титула, се врти да види каде се наоѓа тој професор. Навистина, ретко предавал на универзитетите. Со својата неверојатно плодна творечка активност, со книгите, есеите, статиите и колумните, Жижек станa светски влијателен интелектуалец. Неговите предавања и гостувања ширум светот му донесоа репутација на еден од најпознатите современи мислители и културни теоретичари во светот. И покрај влијанието, тешко е да се одредат неговите политички и филозофски гледишта. Роден е во главниот град на Словенија, Љубљана, каде живее и денес. Бил член на Комунистичката партија до 1988. Неговиот однос со официјалните партиски канали бил комплициран бидејќи неговите идеи не се сметале за ортодоксно марксистички во доволна мера, и на универзитетот во својот роден град никогаш не добил професорска катедра. Сепак, помеѓу 1981 и 1985 имал можност да ја студира психоанализата на Жак Лакан. И покрај својот екстремно критички став кон ...
сите 3 | | | веќе видена

Кога Наоми Клајн во 1999 година ја објави книгата „No logo“ изгледаше како да сме на почеток, според зборовите на самата авторка, на „ново големо политичко движење, прво автентично меѓународно движење на луѓето“. Книгата „No logo“ се вклопи во антиглобалистичкото движење, ги разобличи корпорациите, се побуни против капитализмот и што е најважно, ги тргна младите од маѓепсаниот свет на конзумеризмот. Кога корпорациите ја присвоија културата на младите во маркетиншки цели, Клајн укажа на неправдите кои стојат зад тоа и младите излегоа на улица. Без разлика дали беа лути поради условите во кои производите кои ги купуваат настануваат далеку од очите на западниот свет, или беа огорчени од профитот кој се заработува од нив, младите конзументи ја препознаа својата сила и се побунија. Приказната од тоа време зборува дека во знак на протест младите ги фрлаа своите Најк патики пред новоотворените дуќани викајќи: „Најк, ние то создадовме, ние можеме да те уништиме!“ Тоа изгледаше како крај на доминацијата на ...
| | веќе видена

Рекоа, старо е стеблото. Се измачува. И го исекоа, го корнеа, Со копачи, со сила. Дојдоа потоа да го раскопаат дворот. Го исчистија од плевел, од лишај, Посеаја трева и никна тревата. Озелени. Само на местото Каде што го сосекоа и корнеа стеблото Не никна трева. Одново раскопуваа, Одново фрлаа семе. Попусто – Среде тревата остана една голема лузна. Рекоа, земјата си ги памети сите свои рожби, И не заборава таа На нивните страдања. Лузната остана за да ја прераскажува судбината на стеблото Прерано сосечено. Во него сè уште да ти имало живот. Чиниш целата судбина на стеблото Се читаше на таа голема лузна Среде зеленилото. Анте Поповски (1931-2003) е еден од најзначајните македонски поети. Автор е на петнаесетина поетски книги, како и на неколку книги есеи. Меѓу поважните поетски книги од неговиот опус спаѓаат „Одблесоци“ (1955), „Тајнопис“ (1975), „Сина песна“ (1984), „Света песна“ (2001) и „Две тишини“ (2003).
| | веќе видена

Случајот на Дебора Сампсон (1760 - 1827), зборува за една жена која во текот на американската борба за независност, 17 месеци била на фронтот во машка униформа, под името Роберт Шартлиф. Овој случај за историчарите долго време бил изолиран пример на женски ангажман во време на воените настани. Но феноменот забележан во 19 век во САД и Велика Британија, со носењето на машка облека и јавното живеење низ идентитетот на маж, неодамна стана интерес на научниците и историчарите-истражувачи, така што истиот е сместен во актуелната расправа за родот и родовиот идентитет. Како главен извор на истражувачите послужиле оние медиумски записи кои се полни со извештаи за жени кои се претставувале како мажи. Сака Николазо од универзитетот во Калифорнија тврди дека приказните за жените кои се претставувале како мажи биле многу популарни во текот на 19 век, и тоа јасно може да се види во мотивите и темите кои тогаш биле обработувани во романите, приказните, памфлетите. Иако се работи за некаква фикција во овие текстови, ...
| | веќе видена

14. Изучувањето на фолклорот е само еден од сегментите на важната наука која во полна мера се разви дури неодамна, со појавата на новите технички средства за собирање информации: фотографските, кинематографските и звучните записи. Таа наука е етнографијата, а нејзината граѓа се автентичните документи. Звучните или визуелните записи на тие автентични документи, зачувани во фонотеките или видеотеките, сега ни даваат јасен увид во начинот на живот на другите народи, давајќи ни изобилство од информации за до неодамна непристапните култури. Таа изворна граѓа нè враќа во некое далечно минато, воедно овозможувајќи ни да ја изучиме го разбереме непосредно, да му се восхитуваме или да жалиме по него. Во изминатите времиња ликовите како природниот човек на Жан Жак Русо, или Волтеровиот Хјурон, можеа да ни дадат само приближна претстава за минатото. Меѓутоа, денес е доволно со подземна железница да отидете до Палатата Шајо (Palais de Chaillot), па да се затекнете меѓу нив, да ги видите, слушнете, изненадите во ...
| | веќе видена

Карен Бликсен е родена на 17 април 1885 година во Данска, во добростоечко граѓанско семејство, под името Карен Динесен. Годините безгрижно детство ги поминала во Рунгстедлунд, имот од 16 век и тоа како ќерка миленичка на таткото. А тогаш се случила трагедија, за неа еднаква на предавство: кога имала десет години, нејиниот обожуван татко извршил самоубиство. За светот останала тајна зошто овој успешен човек – офицер, земјопоседник, политичар и писател – се одлучил на таков чекор, дали од очај заради несреќна љубов, политички неуспех или заради лоша болест, како што се зборувало. За Тане (како што ја нарекувале Карен во детството) и уште за четирите деца продолжиле да се грижат мајката, бабата и тетката со многу љубов и нежност, но големата загуба се чувствувала во семејството со несмалена јачина. Карен израснала во исклучителна, необична девојка која читала многу, пишувала драми и приказни и фантазирала за смели, големи дела. Жалела што не се родила како маж, затоа што тогаш без осуда од околината ќе можела ...
| | веќе видена

4-5 април 2014, Младински културен центар (МКЦ), Скопје Институтот за општествени и хуманистички науки – Скопје со задоволство организира дводневно соочување и размена на регионална теорија, активизам и практики. АВТОНОМИЈА/ОСЛОБОДУВАЊЕ (AUTONOMY/LIBERATION) е првиот настан од проектот за регионална соработка NATIONLESS , заеднички труд на Институтот за општествени и хуманистички науки – Скопје, ДАМ-ДАШ/Шкарт – Белград и Универзитетот на Македонија – Солун – Оддел за балкански, славистички и ориентални студии. Проектот NATIONLESS цели да отвори простор за уметничка интервенција, промислување и пре-промислување на проблемот на национализмот и неговата општествена репродуктивна моќ во рамките на специфичен фокус на прекинатата комуникација и скоро целосното отсуство на соработка меѓу регионалните уметници и интелектуалци. Целта, сепак, не е да се надмине овој проблем на недостаток на соработка туку, попрво, преку уметнички интервенции да се предизвикаат конкурентните национализми вo различните земји преку ...
сите 2 | | | веќе видена

Во сабота , на 4 април , со почеток од 20:00 часот во Автономниот Културно Социјален Центар во Скопје ќе биде поставена изложба на фотографии и цртежи на Вера Христовска . Кон крајот на септември минатата година, скопската публика имаше можност да ги погледне одличните фотографии на Вера, изложни под насловот „Voyage“ во кафулето Концепт37. Овој пат, во АКСЦ ќе бидат изложени околу 15 цртежи и 15 фотографии - дела кои се работени во текот на повеќе години и на повеќе локации, поради што се наметна насловот на изложбата: „Недовршена приказна“. Атмосферата на изложбата ќе биде заокружена со музичка селекција на Димитар Додовски и Вера Христовска. Цртежите се работени во бел, сув пастел на црна хартија. Оваа техника ја потсеќа авторката на детството и ја инспирира да го долови чувството на своевидна игра во секој од цртежите. Што се однесува пак до фотографиите, тие се моменти од нејзините многубројни патувања. Фотографиите на Вера се навистина квалитетни парчиња, продукти на нејзиното долгогодишно искуство ...
сите 2 | | | веќе видена

Снегови и портокали Мирис на портокал во снежно утро сокови врз усните отрови од викендите едни солзи забришувам други рани отворам – да нема крај лудилото низ кое сепак најдобро гледам желбени жигови во душава си втиснувам ја тетовирам полека, посветено мирис на портокал сок во грлото вкусна слика од детството треба да се измисли ново име за овие душевни состојби – никогаш надвор од детството со нема исправеност пред прагот на староста – каде е средината или просто не ја сакам, заклучувам снег и портокали – свежини и одмивања тело и душа во непрекинат циклус на повредување никогаш залечени, никогаш целосни витамини за исправање снежни лавини за себеизмивање подобро да не престане да сипе не е убава сликата на она што од нас ќе остане на крајот подобро да нè засипе мали совршени хумки за нови корени за нови портокали Гладна Одам талкам гладна низ пусти предели со мирис на крв во ноздрите трага од нежно месо под шепите гладна сум по твоите зборови, по нашите разговори ...
| | веќе видена

Жал ми е за интелектуалците што гледаат на едно око, примаат почести а се прават дека не им се важни. Жал ми е за неслободните луѓе кои страхуваат над својата егзистенција, кои станале робови на сопствената судбина. Жал ми е за несреќниците кои цел живот прибираат алиби. Жал ми е за сите што слепо се држат за едно место, оти не се за некое друго. Жал ми е за интелектуалците што веруваат дека се миленици на власта. Жал ми е за полтроните, за сите што примаат мито од ласкавци. Се молам несреќните доставувачи час поскоро да се вратат себе си. Жал ми е за несреќниците кои туѓо мислење соопштуваат како свое. Жал ми е за луѓето алчни за власт, за кариеристите и материјалистите. Жал ми е за сите кои веруваат дека значат нешто во очите на оние кои не значат ништо. Жал ми е за оние кои немаат сила да речат Не кога не може да се рече Да! Жал ми е за несреќниците кои за слободоумноста веднаш бараат награда. Жал ми е за оние кои ништо не знаат за вистината, и за оние кои никогаш нема да ги отворат очите, ...
| | веќе видена

Разговор помеѓу Гордана Јанкулоска и Кирил Божиновски КБ: Ало! ГЈ: Ало. Што правиш бе Кире? КБ: Еве бе, во канцеларија. ГЈ: Добар? КБ: Види се видов со...со...со другар ти Стевчо. Ми потврди.... ГЈ: Аха, од Српска напредна. КБ:... Српска напредна, да. Ми потврди за во Куманово ангажман. ГЈ: Супер. КБ: Така да, не е лошо ти...има две варијанти, треба да ги размислиш и ти, и ја, не сум уште сигурен. Значи или да се чуеш со овој, да му кажеш еве се видовме, договорено е, сега ми кажаа, дај сега да операционализираме на терен и да ги поврзеш нашиве, да им кажеш на Мирослав и на Зоки... ГЈ: А бе, ја више ги поврзав да ти кажам, со тој нивниот од Куманово. КБ: Или, или кога ќе идеш на некоја средба у Куманово, не е лошо да му речеш: дај у некое таму забутано место, да се видиме... ГЈ: Важи бе, најмал проблем. КБ: Милетиќ со нашиве двајца, и со неговиот оној потпретседател што му е, тркачот.. ГЈ: Да бе, тој Џорџе. КБ: Еве договорено е на централно ниво ние што ќе правиме како коалиција... ГЈ: Важи ...
сите 28 | | | веќе видена

Додатниот час вратен на вечноста Часот здобиен патувајќи на запад Часот на измислената империја Најдлабокиот час на најмрачното море Часот на вина што ѝ претходи на катастрофата Часот што е потребен да се отиде одовде до таму Проколнатиот час на спознанието на смртта Часот во кој месечината затемнува Часот што преминува низ умот како сенка од облак Синиот час што се одмора на покривот од куќата Часот што им е мајка на минутите и баба на секундите Отечениот час на болката, доволно, доволно Часот кога глувците трчаат во ѕидовите Бронзениот час на наелектризираното време Манастирскиот час на возвишеност на калуѓерката Ѓерданот часови што го носи вдовицата Отрпнатите часови на ноќ мината во Ном* Звукот на часовите во дишењето на растенијата Главниот час што постои без тебе Часот во кој вселената почнува да умира Халуциногениот час што останува засекогаш Часот на прекумерност што се изедначува со два на самоиспитување Часот што блесна на кожата Часот на конечна музика Часот на безболна ...
| | веќе видена

next